Šeštadienis, 11 sausio, 2025

Naujausi

3PL paslaugos – kuo jos skiriasi nuo kitų logistikos modelių?

Ar kada nors pagalvojote, kokį kelią nukeliauja prekė, kol atsiduria jūsų rankose? Nustebtumėte, kiek kilometrų daiktai gali pamatyti. Pradedant detalėmis, baigiant konkrečiu produktu – beveik visuose žingsniuose neapsieinama be logistikos paslaugų. Būtent tai leidžia daiktams atsidurti iš taško A į tašką B. Tiesa, logistika taip pat gali būti skirstoma į keletą skirtingų rūšių. Šiandien bene didžiausio populiarumo sulaukia 3PL logistikos paslaugos, tačiau vertėtų apžvelgti ir kitus logistikos modelius: 1PL, 2PL, 4PL ir 5PL.

Asociatyvi, nemokama nuotrauka paimta iš unsplash.com

Logistikos paslaugų nauda

Pastaruoju metu ypatingai augant e-komercijos populiarumui, logistikos paslaugos įgauna dar didesnę svarbą. Be jos elektroninė prekybos koncepcija apskritai greičiausiai nebūtų galėjusi atsirasti. Žinoma, pervežimas svarbus ne tik elektroniniams, bet ir įprastiems verslams.

Nuo verslo modelio, poreikių, gamybos apimčių bei galimybių priklauso ir tinkamo logistikos modelio pasirinkimas. Šiai dienai išskiriamos pagrindinės 5 jų rūšys: 1PL, 2PL, 3PL, 4PL ir 5PL. Visų jų pagrindinis tikslas – kuo operatyviau ir optimaliau transportuoti reikiamus daiktus iš vienos vietos į kitą.

Populiariausi logistikos modeliai

Nors visas logistikos paslaugų rūšis vienija siekis mažiausiais kaštais pasiekti geriausią rezultatą transportuojant prekes į konkrečias lokacijas, skiriasi tiek jų veikimo modeliai, tiek ir įsitraukimas į bendrą įmonės veiklą.

Tad kaip nuspręsti, kuria iš penkių pagrindinių logistikos rūšių pasirinkti?

1PL logistikos modelis

Į 1PL kategoriją patenka transporto įmonės, užsiimančios transportavimu ir galinčios pergabenti krovinius iš vienos vietos į kitą. Tai skirtingų prekių ar produktų siuntėjai, organizuojantys jų gabenimą į atitinkamas paskirties vietas.

Pagrindinis šio modelio išskirtinumas yra tai, kad logistika šioje pakopoje nėra integruota. Visos funkcijos padalijamos tarp kitų padalinių, tokių kaip gamyba, rinkodara ar apskaita. Dažnu atveju tokia ypatybė laikoma ir minusu – trūkstant komunikacijos tarp šių grandžių, ne visada įmanoma pasiekti geriausių rezultatų.

1PL procese įprastai dalyvauja ne daugiau kaip 2 suinteresuotosios šalys, kurios abi iš tokio sandorio siekia naudos. Dažniausiai 1PL matomas gamintojo arba tiekėjo ir pirkėjo kontaktas. Jokie papildomi tarpininkai pasirinkus šį logistikos modelį nedalyvauja.

Asociatyvi, nemokama nuotrauka paimta iš unsplash.com

2PL logistikos modelis

Šis modelis – gerokai platesnis už pirmąjį. Tokia logistika apima prekių gabenimą iš tam tikros tiekimo grandinės transporto srities (geležinkelio, sausumos kelių, jūros ar oro).  Į jį patenka tradicinės logistikos paslaugos, tokios kaip transportavimas, sandėliavimas, ekspedijavimas, krovinių konsolidavimas ir muitinės dokumentų tvarkymas.

2PL logistikos paslaugų tiekėjai išsiskiria tuo, kad savo veiklą grindžia nuomojamu transportu. Prekės ar produktai transportuojami nuomojamais laivais, oro transportu ar pan. Toks modelis dažniausiai naudojamas tarptautiniu mastu gabenant sunkiuosius ar didmeninius prekių krovinius, taip pat ir kitais prekybos tikslais.

2PL atstovais gali būti laikomi ekspeditoriai, krovinių brokeriai, muitinės tarpininkai, eksporto valdymo įmonės, eksportuojančios prekybos įmonės, laivybos asociacijos, siuntėjo agentai, pakavimo įmonės ir kt.

Įprastai „2PL“ yra tikrieji vežėjai, pvz., laivybos ar oro linijos, automobilių vežėjai. Tokių paslaugų teikėjai tam, kad užimtų konkrečią logistikos rinkos dalį ar prisiimtų tam tikrą vaidmenį (pvz., transportavimas oru ar vandeniu), dažniausiai turi ir naudoja specializuotas transporto priemones.

2PL, atvirkščiai nei 1PL, apima ne tik transportavimą, bet ir sandėliavimą. Į šį modelį įtraukiama ir fizinio paskirstymo funkcija, atliekama konkretaus žmogaus ar padalinio.

3PL logistikos modelis

3PL paslaugos, dar kitaip vadinamos trečiųjų šalių logistika, – vienas populiariausių šiandieninio transportavimo modelių. Jį atstovaujančios įmonės teikia kompleksines paslaugas ir dėl tokio veiklos pobūdžio gali pasiekti geriausių rezultatų.

Kitaip tariant, 3PL modelį galima įvardyti kaip logistinės veiklos ir procesų valdymo, jų organizavimo patikėjimą profesionalams – šioje srityje besispecializuojančioms įmonėms. Konkrečių prekių valdytojas, siekdamas jas nuolat ir operatyviai transportuoti, gali naudotis kitų įmonių paslaugomis. Tokiu būdu apjungiamos prekių atvykimo, išvykimo, jų transportavimo ar sandėliavimo paslaugos. Paprastais žodžiais kalbant, trečiųjų šalių logistikos paslaugos suteikia galimybę produktų turėtojams atsisakyti jų logistika rūpintis patiems ir įgalina naudotis kitų išorinių įmonių turimais resursais tam, kad būtų įgyvendinamos visos būtinos logistinės funkcijos.

3PL tokį populiarumą pelnė ne be reikalo. Ši logistikos rūšis itin vertinama dėl universalumo – ja patogu naudotis tiek įprastų logistikos funkcijų ieškančioms įmonėms, tiek ir itin specifine prekyba užsiimančioms kompanijoms. 3PL patogi ir norint gauti tik vieną ar kelias konkrečias logistikos paslaugas, tiek ir ieškantiems plataus tokių paslaugų spektro.

Dėl galimybės puikiai atliepti kliento poreikius ir prisitaikyti prie įmonės specifikos, 3PL paslaugos padeda tobulinti ir bendrą tiekimo grandinės veikimą. Tinkamai optimizavus procesus, kyla veiklos efektyvumas, o kartu su juo – ir vartotojų pasitenkinimas, atsiperkantis finansine grąža.

Asociatyvi, nemokama nuotrauka paimta iš unsplash.com

4PL logistikos modelis

Išskirtinė šio modelio savybė – integravimas. Jo atstovai tiesiogiai valdo tiekimo grandines. Naudodamiesi turimais ištekliais, kontaktais, informacinėmis technologijomis bei įvairiais duomenimis 4PL atstovai atrenka geriausiai vertinamus tiekėjus ir taip pasiūlo labiausiai optimalius sprendimus įmonės tiekimo grandinei. Taip palaikomas proceso pastovumas ir mažinamos sąnaudos.

Atvirkščiai nei ankstesnės logistikos rūšys, 4PL logistika tampa integruota strategine priemone. Jos vaidmuo įmonėje – itin svarbus ir turi įtaką valdymo sprendimų priėmimui.

Paprastai 4PL paslaugų tiekėjų ir jomis besinaudojančių įmonių ryšys tampa ilgalaikiu, kadangi visas logistikos valdymas ir šios srities sprendimų priėmimas atiduodamas į logistikos įmonės rankas. Toks žingsnis reikalauja aukšto tarpusavio pasitikėjimo ir verslo specifikos išmanymo. Kartu su sprendimų priėmimo galimybe 4PL paslaugų atstovams suteikiama informacija ir apie specifinius verslo duomenis, kainas, paslaptis ir kitas svarbias temas. Toks glaudus bendradarbiavimas – bene ryškiausias 4PL skirtumas nuo kitų logistikos modelių.

5PL logistikos modelis

Nors ir mažiau aptariamas, rinkoje egzistuoja ir dar vienas modelis – 5PL. Jį galima apibrėžti kaip strateginių logistikos konsultantų veiklą. 5PL atstovai savo veiklos pagrindu nelaiko konkretaus turto, tokio kaip specifinis transportas. Čia didesnę reikšmė turi sudėtingos informacinės sistemos ir surenkami duomenys.

Paprastai 5PL, pasitelkdama informacinius sprendimus, susijusius su pasiūla ir paklausa, valdo ir koordinuoja 3PL ir 4PL veiklą. 5PL paslaugos ypač populiarios elektroninės komercijos srityje.

Įdomūs video

Taip pat skaitykite:

---